Image
Top
Menu
19 november, 2014

We laten echt een kans liggen op onze stations …

Fantastische stedelijke ontwikkelingen laten een kans liggen voor het realiseren van dé Nieuwe Groene Stad

Fantastische stedelijke ontwikkelingen laten een kans liggen voor het realiseren van dé Nieuwe Groene Stad

Sinds een paar maanden zit ik bijna onder het nieuwe stadhuis van Utrecht met Buiten5. Een dynamische plek aan de van Sijpesteijnkade. Ik nodig je er graag een keer uit, want echt bijna dagelijks heb ik een ander uitzicht. Ik kom dus direct in aanraking met de veranderingen van het centrumgebied van Utrecht. Nu zijn 8 grote steden in Nederland momenteel hun stationsgebieden aan het verbouwen. Over het algemeen ben ik onder de indruk van de enorme schaal en impact van deze grootse stedelijke ontwikkelingen en werkzaamheden. Voor jou en mij betekent het vaak dat de normale route naar je werk gedwarsboomd wordt door werkzaamheden, daar moet je wel tegen kunnen.

Nu het eindresultaat van die grote stationsprojecten langzaam zichtbaar wordt, heb ik toch het gevoel dat we de kans laten liggen voor het realiseren van nieuwe groene steden. Een nieuwe generatie stationsgebieden is klaar en zou klaar moeten zijn voor de komende decennia. Als je straks op Utrecht Centraal aankomt dan is het station driemaal zo groot geworden als het was! Van 35 miljoen gebruikers naar 100 miljoen gebruikers in 2020! Stel je jezelf eens voor als je op Utrecht Centraal komt en je gaat daar iemand ophalen voor een bespreking of een dagje winkelen, op wat voor plek zou je dan afspreken? Het is een enorm druk stukje stad terwijl ik toch niet het gevoel heb dat het echt stad is.
Wat mis ik dan nog?

De imposante gebouwen geven de steden absoluut nieuwe allure. Ze voldoen aan de nieuwste eisen voor duurzaamheid en hebben ingenieuze oplossingen die jij en ik als bezoeker nooit zullen zien. De stations willen straks het openbaar vervoer verbeteren en aantrekkelijker maken. Ze willen dat we meer gebruik maken van P+R, en ja, je kan je fiets vanaf nu wel altijd bij de ingang van het station kwijt. Allemaal mooi toch?

Maar mij geven ze ook een duidelijke boodschap dat we nog niet in staat zijn om deze hoog stedelijke omgevingen als een nieuwe groene stedelijke omgeving te beschouwen. Juist deze gebouwen hebben een grote publieke ruimte in zich. Ik zou zo graag zien dat we die gebouwen echt als onderdeel van de stad gaan behandelen. Is het niet zo dat juist in de stad de stadstuinen, hofjes, parken en groene lanen juist enorm gewaardeerd worden? Ze zorgen voor luchtzuivering, wateropvang, temperatuur reductie én voor meer geluk en minder stress. Waarom ontwerpen we dat niet zodanig dat ook beplanting een échte plek heeft binnen de gebouwen in plaats van slechts enkele ‘visueel groene’ toevoegingen?
Zou je niet als je uit je werk komt op een mooie zomerse avond nog even op het grote groene dakpark van Utrecht Centraal een lekker ijsje halen? Utrecht mist juist rond het station een waardevol stadspark.

In Singapore gaan ze daar anders mee om, na Nederlands advies nota bene! Nieuwe ontwikkelingen worden opgestart vanuit een ambitie van 30% CO2-reductie in 20 jaar. Het is niet makkelijk vast te leggen. Ze hebben er zelfs 35 regels voor, maar het levert wel spectaculaire projecten op, zoals het Parkroyal van WOHA architecten en het Marina Bay Sands van Safdie Architects.

vergroening van (nieuwe) gebouwen als onderdeel van ontwikkelingsstrategie

vergroening van (nieuwe) gebouwen als onderdeel van ontwikkelingsstrategie

Ik ben van mening dat als er grootschalige projecten zijn, welke altijd groter zijn dan bestaande situaties, dat het programma altijd een wezenlijk groen component moet bevatten die in relatie staat tot de bebouwing. Wanneer we als opdrachtgever, maar ook als ontwerper of bewoner, hier sterker op sturen dan benutten we veel meer kansen om onze steden aantrekkelijker en leefbaarder te maken. Of wil jij over 10 jaar door de stad lopen met een mondkapje? Niet toch? Wat een fantastisch uithangbord heb je als stad als je alle reizigers kan ontvangen in een gezonde ruimte met een park als wachtruimte?

Ik denk dat de ruimten binnen nieuwe projecten moeten voldoen aan de componenten gezondheid (frisse lucht, beweging en beleving), functionaliteit (functie en structuren) en adaptiviteit (biodiversiteit en klimaatbestendigheid). Het groene karakter van deze ruimten is hierbij noodzakelijk en levert uiteindelijk hogere kwaliteit en leefbaarheid op. Wat kunnen we doen om onze blik breder te krijgen zodat we meer vanuit een hoogwaardige leefomgeving gaan denken? Ik ben voor een geregeld groen component, als vast onderdeel van alle nieuwe stedelijke ontwikkelingen. Dat geeft een nieuwe impuls aan de stad volgens mij. Zou bijvoorbeeld tweemaal de footprint van een gebouw voldoen? Of misschien moeten we het juist eerder aan de m2 van het gebouw zelf gaan koppelen om meer verticaal groen te krijgen. Wat denk jij?

Facebookgoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebookgoogle_pluspinterestlinkedinmail
UA-44802968-1